Ahad, 13 Jun 2010

adab bicara dalam islam




gambar sekadar hiasa..hehe
sekarang ni,ramai org yang merasa mrekalah pakar dalam berkata-kata dan berbicara. tapi pada hakikatnya, mereka tidak sedar yg kebanyakan dpd percakapan mreka itu salah dari segi undang2 dan tata cara bercakap dlam islam.sbgian yang lain pulak, asal tekeluar kate, tak kire la prkataan die tu ade melukai hati sahabt die tau lawan berckap die, main cakap je, janji keluar kate, tak kire dose pahala, semua benda dia katekan smpai2 dia tak perasan yang die dah mengumpat dan mengaibkan orang lain.. na'uzubillah.. Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam adalah antara org yang petah dalam bercakap dan Baginda juga telah mngajarkan kpd kita bgaimana cara dan adab ketika bercakap..moga bleh jagi pngajaran buat kita smua

1.semua pembicaraan haruslah utk kebaikan.
"Barangsiapa yang beriman kpd Allah dan hari akhir maka hendaklah ia berkata baik atau lebih baik diam." (HR Bukhari Muslim)

2.Berbicara haruslah benar dan jelas.
"Bahwasanya perkataan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam itu selalu jelas sehingga bisa difahami oleh semua orang yang mendengar."(HR Abu Daud)

3.Seimbang dan elakkan unsur belagak dalam berbicara.
"Sesungguhnya orang yang aku paling benci dan paling jauh daripada ku nanti dihari kiamat ialah orang yang banyak cakap dan berlagak dalam berbicara."  Maka dikatakan : Wahai Rasulullah kami telah mengetahui arti ats-tsartsarun dan mutasyaddiqun  (متشدقون).lalu apa makna al mutafayhiqun (المتفيهقون)? Maka jawab Nabi sallallahu 'alaihi wasallam: "Orang-orang yang sombong." (HR Tirmizi dan dihasankannya)

4.Menghindari banyak berbicara kerana khuatir membosankan orang yang mendengar.
Adalah Ibnu Mas'ud ra sentiasa mengajari kami setiap hari khamis, maka berkata seorang lelaki: Wahai Abu Abdur Rahman! Seandainya anda mahu mengajari kami setiap hari? Maka jawap Ibnu Mas'ud : Sesungguhnya tidak ada yang menhhalangiku memenuhi keinginan mu, hanya aku khuatir akan membosankan kalian, kerana aku pun pernah meminta yang demikian pada Nabi sallallahu 'alaihi wasallam dan Beliau menjawap khuatir menbosankan kami." (HR Muttafaq 'alaih)

5.Mengulang kata-kata yang penting jaka diperlukan.
Daripada Anas bin Malik ra bahawa adalah Nabi sallallahu 'alaihi wasallam jika berbicara maka Beliau mengulanginya tiga kali sehingga semua yang mendengarnya menjadi faham, dan apabila Beliau sallallahu 'alaihi wasallam mendatangi rumah seseorang maka Beliau pun mengucapkan salam tiga kali.(HR Bukhari)

6.Menghindari mengucapkan perkara-perkara yang medatangkan dosa.
"Sesungguhnya seorang hamba mengucapkan satu kata yang diredhai Allah subahanahu wata'ala yang ditidak mengira yang akan mendapatkan demikian sehingga dicatat oleh Allah keredhaan-Nya bagi orang tersebut sampai nanti hari kiamat. Dan seorang lelaki mengucapkan satu kata yang dimurkai Allah yang tidak dikiranya akan demikian, maka Allah mencatatkan yang demikian itu sampai hari kiamat." (HR Tirmizi dan Ibnu Majah.Tirmizi berkata hadis ini hasan lagi sahih)

wallahu'alam..smoga kite dpt mngambil pelajarn dan pengajaran dpd nota ni dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita..

قال الله تعالي "وذكر فات الذكرى تنفع المؤمنون" والله اعلم

0 balasan:

Catat Ulasan